O discutie de astazi cu Anne Marie m-a pus pe ganduri cu privire la modul in care brandurile fac research pe publicurile lor si masura in care acestea cred (sau nu) ca le cunosc. Sirul gandurilor mele cinstit si clar atintite a fost declansat de invidia sincera pe care am manifestat-o public fata de dezmatul barbatilor bloggeri de aseara, de la Heineken Mansion. M-am revoltat fiindca ei au avut parte de un walk-in fridge din ala ca-n reclama si de distractie la meci.
Ciudoasa cum (nu) sunt, am pus cu Anne Marie de-o “petitie” pentru o vila a nostra, cu chestii mai mult sau mai putin femeiesti: inghetata, ciocolata, bere cu fructe sau bere pe bune. Noi speram ca brandurile au luat aminte, ca sa stie sa ne faca program la vara. 😀
Revenind la chestii serioase insa, simteam nevoia sa punctez faptul ca, in opinia mea, brandurile se bazeaza cam prea mult pe statistici atunci cand aleg sa comunice intr-un mod mai mult sau mai putin inspirat. Nu ma refer aici la Heineken, care a mers, desigur, pe targetul clasic, rezultat din ecuatia simpla: barbati + fotbal + bere=WIN. Eu cred ca se intampla cateodata sa ne ghidam in comunicare dupa ideile impamantenite legate de preferintele publicului in functie de varsta, sex si alte coordonate socio-demografice.
O alta cale gresita de abordare a publicurilor este cea in functie de platforme, cale pe care eu o consider a fi extrem de periculoasa. “Userilor de Facebook le place…” si “userilor de Twitter le place…” reprezinta premise gresite si vor duce la mult timp irosit.
In aceasta privinta, consider ca unul dintre lucrurile esentiale este observatia atenta a reactiilor pe care publicul le are in raport cu mesajele brandului tau. Studiaza momentele in care obtii reactii neasteptat de bune si vezi ce ai facut bine. De asemenea, e bine sa fii mereu cu ochii pe lipsa de reactie si sa incerci sa intelegi ce e in spatele ei. Am invatat asta din practica si e drept ca iti va consuma mult timp si multe resurse, insa daca devine un exercitiu constant, modul tau de a comunica se va imbunatati substantial. Nu degeaba PR-ul este predat ca o disciplina preocupata de ascultarea publicului.
Mai mult decat atat, oamenii care vin azi pe pagina ta de brand nu vor mai veni si maine. Multi dintre ei nici nu-si vor aduce aminte cui si cand au dat Like. In acest caz, nimic nu te va ajuta mai mult decat un grad ridicat de personalizare e mesajelor si continut de calitate. Ma intreb daca vom ajunge sa comunicam individual cu membrii publicului caruia ne adresam… Nu ma sperie aceasta perspectiva, insa este tot mai clar ca publicurile castiga mult leverage (imi place mult termenul asta) asupra brandurilor, iar asta nu e ceva ce trebuie ignorat.
Concluzia acestor ganduri aproape random este ca doar din atenta observatie a ceea ce pot parea incogruente intre ce credem noi ca place publicului si ceea ce ii place de fapt pot reiesi insight-uri foarte bune. Trebuie insa sa ai si ocazia sa lucrezi cu un brand care are curajul sa abandoneze zona de confort si sa-si riste pielea in interactiuni mai putin ortodoxe. Generalizarile nu fac decat sa puna piedici in comunicare, de orice fel ar fi ea si oricui ne-am adresa.
Feb 23, 2011 - 09:06 PM
Cineva a scris un articol “cand se va sparge buba!” si facea referire la modul in care se fac campaniile in online si cum anumite sume de bani se duc pe ochi frumosi:). Brandurile prefera linistea si nu suporta riscul:). Prefera acelasi manunchi de persoane cu care s-a obisnuit deja:)
Feb 23, 2011 - 11:12 PM
Da` chiar cĂ să-şi asculte publicul! Şi publicul ăsta zice că vrea Ice Cream Mansion 🙂 Aviz producătorilor de îngheţată!
Mar 01, 2011 - 09:35 AM
Exact. 😉 Wink, wink, nudge, nudge.