Transformarea digitala – unde ne aflam
Acum câteva luni, Altimeter Group, firma independentă de cercetare și analiză a cunoscutului Brian Solis, a publicat un material numit ”The 2014 State of Digital Transformation”, raport menit să evalueze stadiul în care companiile se află în transformarea lor către un model ce are punct central zona de digital.
Ce este transformarea digitală și de ce este importantă
Raportul are în vedere aspecte mult mai complexe decât campaniile de PR sau marketing, mergând până la evaluarea proceselor de business sau a strategiilor de creare de produs. Înainte de a parcurge câteva date importante din studiu, e bine să avem în vedere definiția formulată de realizatorii raportului pentru conceptul de transformare digitală:
The realignment of, or new investment in, technology and business models to more effectively engage digital customers at every touchpoint in the customer experience lifecycle.
Urmând această definiție, studiul merge în profunzime, pentru a analiza modul în care companiile integrează tehnologia până la cel mai rafinat aspect al său, deoarece o investiție în mobile, social, big data sau cloud nu poate echivala cu un proces autentic de transformare digitală.
Aspectul care guvernează întregul proces este viziunea despre viitor pe care compania și-o propune, acel concept unitar capabil să observe și să se adapteze transformărilor pieței, dar care este și în măsură să exploreze oportunitățile care apar drept consecință a transformării digitale.
Așadar, iată câteva idei din raportul ”The 2014 State of Digital Transformation” care mi-au atras atenția în mod deosebit și pe care le consider teme de reflecție:
Pentru a fi un actor activ în cadrul economiei digitale, companiile trebuie să parcurgă un proces de reinginerizare pentru a-și modifica structurile și procesele până la cel mai profund nivel.
Punctul de pornire poate fi o cartografiere a parcursului utilizatorului până la cumpărare și dincolo de acest pas. Companiile care nu înțeleg acest parcurs și care nu șțiu exact ce puncte de contact există între ele și brandurile lor au enorm de pierdut. Iată cum se situează companiile analizare în raport:
Iată câteva dintre cele mai importante transformări pe care le fac companiile de peste ocean pentru a atinge un nivel de excelență în zona de digital:
Iată cine sunt și oamenii din companii care conduc acest efort de transformare digitală. Putem vedea clar că Chief Marketing Officers joacă un rol extrem de important, motiv pentru care rolul lor ca factori de decizie este esențial, iar responsabilitatea pe care o au este pe măsură.
Desigur, în calea oricărui efort de schimbare sistemică stau multe obstacole. Ca și în cazul companiilor de la noi, business-urile de peste ocean se confruntă cu probleme de cultură organizațională, cu mentalitatea de ”campanie” și dificultatea de a planifica pe termen lung, cu probleme în colaborarea între departamente sau lipsa resurselor.
Partea bună este că există și o mulțime de argumente în sprijinul transformării digitale. Iată cum sunt acestea percepute de companiile americane și nu numai:
De ce consider acest raport unul important, pe care e bine să-l parcurgem săptămâna aceasta? Fiindcă joi, la PR Forum 2015, avem ocazia să dezbatem pașii acestei transformări atât de necesare, să discutăm despre problemele locale și despre modul în care oamenii de comunicare joacă un rol fundamental în articularea unor noi procese de business.
A trecut de mult vremea în care PR-ul era ceva ”nice to have”, fără să aibă un cuvânt de spus la masa decizională. E vremea să ne asumăm un rol mai important, mai ales din perspectiva responsabilității pe care o presupune și a rezultatelor pe care le putem aduce.
Ne vedem la conferință!