Timp de vreo șapte ani, după ce m-am mutat în București, am renunțat la a mă uita la TV. Simțeam că nu mai are nimic să-mi ofere, că nivelul de calitate al conținutului difuzat scăzuse dramatic și am preferat să-mi investesc timpul liber în alte activități.
Ce m-a făcut să redevin abonată la cablu a fost apariția Digi24, singura televiziune de știri de la noi pe care o urmăresc și care mi-a câștigat respectul prin conținut realizat la standarde înalte, atât din punct de vedere tehnic, cât și la nivel de abordare, documentare și discuții în jurul subiectelor. Modelul lor a demonstrat că se pot face lucruri de calitate în ecosistemul TV din România și aș vrea să văd aceste standarde duse mai departe de o nouă generație de jurnaliști și specialiști.
Valori ce nu pot fi negociate
Am o fascinație deosebită pentru jurnaliștii bine formați, care nu doar citesc știrile de pe un prompter, ci devin personaje a căror opinie atârnă greu în mintea telespectatorilor. Jurnaliștii au capacitatea de a aduce subiecte pe agenda publică și de a marca în mod categoric momente importante din istorie. De aceea cred că ei au o responsabilitate uriașă față de publicul lor și o misiune dificilă, dar importantă: aceea de a relata în mod imparțial adevărul, în urma unei verificări minuțioase, cu scopul de servi interesul public. Desigur, aceasta este o simplificare a unui set de principii complexe, dar servește scopului articolului.
Cine formează noua generație de specialiști în televiziune?
Deși nu am urmat facultatea de jurnalism, am încercat, în măsura posibilităților, să înțeleg ecosistemul media, mai ales fiindcă activitatea de relații publice este legată intrinsec de acesta. De aceea șansa de a cunoaște formatorii viitorilor jurnaliști și specialiști în televiziune a fost pentru mine o ocazie excelentă de a înțelege care sunt posibilitățile de dezvoltare în acest domeniu.
Oportunitatea s-a concretizat printr-o vizită la Școala Media FEM, o școală națională de jurnalism creată cu scopul de a consolida principiul egalității de șanse și de gen în cadrul comunității mass media din România.
Până la interacțiunea cu specialiștii din cadrul acestei școli, nici nu știam că inegalitatea de șanse și gen sunt probleme care afectează zona mass media. Deși în fața camerelor de filmat vedem multe prezențe feminine, adevărul este că rareori le vom întâlni în spatele camerelor de filmat, unde se desfășoară o mulțime de activități deopotrivă interesante și complicate.
Școala Media FEM este un exemplu de proiect finanțat din fonduri europene extrem de bine realizat și cu obiective concrete, care se realizează în mod autentic, nu doar pe hârtie. Iată 5 lucruri care sintetizează activitatea școlii, despre care aș vrea să mai povestesc puțin, fiindcă poate fi oportunitatea de care aveți nevoie, dar nu știați că există.
1. La Școala Media FEM predau profesori cu experientă îndelungată în domeniile lor de activitate.
Profesori precum Anca Năstase, care are peste 15 ani de experienţă în media (televiziune şi radio), Tudor Mușat, care lucrează în domeniul audiovizual de pese 20 de ani, sau Laura Baron vin la Școala Media FEM pentru a împărtăși cele mai bune practici în fiecare dintre domeniilor abordare.
2. La Școala Media FEM poți să urmezi unul dintre cele 6 cursuri.
Fie că ești interesată să devii redactor sau ai vrea să te specializezi ca make-up artist în televiziune, fie că vrei să descoperi ce presupune să fii editor de imagine, cameraman-fotoreporter, regizor de emisie sau reporter TV, vei avea oportunitatea să te profesionalizezi și să fii gata să te adaptezi la noile cerințe ale pieței de media.
3. Școala promovează munca în echipă.
Cred că acest lucru este esențial și mă bucur că se pune accentul pe colaborare în cadrul Școlii Media FEM, fiindcă televiziunea este un mediu extrem de dinamic, în care toți actorii contează unii pe ceilalți pentru a duce lucrurile la bun sfârșit. Așadar, e bine să stiți că ”toți practicanții vor învăța să lucreze în regim de live broadcast și, împreună cu formatorii, vor forma o echipă de televiziune completă.” (Sursa)
4. Școala Media FEM este gratuită până în septembrie!
Momentan, această școală de jurnalism funcționează în regim de proiect european, așadar înscrierile sunt deschise tuturor doamnelor și domnișoarelor, indiferent de vârstă, interesate de formarea profesională într-una dintre specializările menționate la punctul 2. Singurul criteriu este să aibă studiile liceale finalizate. În rest, nu e nevoie de niciun alt tip de calificare pentru a urma aceste cursuri.
Începând cu luna septembrie, cursurile școlii vor fi contra cost, însă organizatorii ne-au mărturisit că prețurile vor fi unele accesibile, pentru a permite doritorilor să-și urmeze pasiunea. Tot din luna septembrie se va deschide accesul și pentru aplicanții de sex masculin, mometan obiectivul școlii fiind acela de a integra în mod durabil reprezentantele sexului feminin în ecosistemul mass media.
5. Școala Media FEM funcționează independent.
Mi se pare esențială acestă mențiune, fiindcă rareori mai avem ocazia de a învăța într-un mediu unde domnesc obiectivismul și echilibrul. Această școală nu formează profesioniști pentru niciun trust media și nici nu depinde financiar de vreunul, nemaivorbind de lipsa desăvârșită a vreunei afilieri politice. Din discuțiile avute cu cei care coordonează programul, mi-am dat seama că este un mediu sănătos, productiv și motivant pentru acelea dintre voi care și-ar dori să urmeze o carieră în televiziune, fie în fața camerelor de filmat sau în spatele acestora.
Experiența mea la Școala Media FEM
După discuțiile avute despre ritmul amețitor în care zeci de oameni lucrează pentru a pune în scenă fiecare secundă difuzată la TV, am încercat să mă pun pentru câteva momente în pielea lor.
Primul pas a fost să fiu machiată așa cum se face pentru o emisiune TV de către Marian Tănase, un make-up artist cu abilități excepționale de comunicare. De la el am aflat despre provocările pe care filmările de tip HD le aduc specialiștilor în machiaj de televiziune și tot el ne-a povestit despre gradul de dificultate în a realiza un machiaj care să reziste ore în șir fără retușuri în cel mai scurt timp posibil.
”Tase”, așa cum îi spun colegii, ne-a încântat cu abilitățile și experiența sa și recunosc că eu și restul bloggerițelor prezente am fi vrut să-l mai ținem de vorbă multă vreme și să aflăm de la el toate trucurile pe care le știe.
Al doilea pas a fost cititul de pe prompter și filmarea propriu-zisă, o experiență nouă și inedită pentru mine. Am avut la dispoziție și o serie de exerciții de dicție și mi-am dat seama că aș avea nevoie de un curs de dicție care să mă ajute să-mi corectez greșelile de pronunție.
Am filmat ce vedeți mai jos din prima, așa că veți găsi mici greșeli și bâlbe, dar și câteva mișcări ciudate ale gurii, în parte rezultat al emoțiilor, pe care abia acum le-am observat. E un exercițiu extraordinar de util să te vezi filmat și să fii expus în felul acesta, așa că am căpătat și mai multă admirație pentru vlogerii precum Anne-Marie, care fac asta în mod constant.
Așadar, iată povestea blogului meu, spusă cu ajutorul echipei de la Școala Media Fem:
Pasiunea se urmează, talentul se educă
Dacă sunteți interesate de vreunul dintre cursurile menționate, recomandarea mea este să vă înscrieți cât mai curând la Școala Media FEM și să profitați de oportunitatea de a lucra cu profesori reputați și de a deprinde abilități și cunoștințe valoroase. Nu e niciodată prea târziu să-ți urmezi pasiunea sau să accepți provocarea unei schimbări de direcție profesională!
Pentru detalii despre înscriere, vă recomand să trimiteți un mesaj prin formularul de contact și să urmăriți noutățile pe Facebook sau pe Twitter.
PS: Se anunță și o serie de workshop-uri gratuite, la care poate avea acces oricine, iar primul pe listă este un workshop de storytelling cu nimeni alta decât Oana Sandu de la Decât o Revistă. Fiți cu ochii pe noutăți pentru anunțuri despre următoarele workshop-uri!
Foto featured: a female cameraman at a studio during live broadcasting via Shutterstock.
Apr 20, 2015 - 11:02 PM
interesanta initiativa si o surpriza foarte placuta .
recunosc ca desi nu sunt bine informat in domeniu (in sensul ca habar nu am daca a mai existat o astfel de initiativa in trecut), sunt de parere ca fiecare domeniu ar trebui sa aiba o astfel de “scoala” care sa asigure cel putin o portita celor care pot investi mai putin material la inceput de cariera.
mult success scolii si initiativei, le doresc o viata de business cat mai indelungata (de rezultate nu ma indoiesc, e de ajuns sa citesti programa)
p.s. nu pot sa inteleg un mic amanunt, cum de spui pe acolo egalitate in sanse, dar sunt doar fete, e un fel de egalitate in sanse “printre catei” ?