Overview: particularitatile domeniului online din Europa de SE
Am primit recent un studiu extrem de util al celor de la Gemius legat de caracteristicile domeniului online din regiunea noastră, o colecție de informații interesante, ce pot fi utile oricui știe să le valorifice. Fiindcă studiul include informații detaliate, am extras pentru voi câteva dintre cele mai interesante statistici, care să vă deschidă apetitul pentru a continua să disecați voi înșivă documentul.
Destule oportunități pentru dezvoltare
În primul rând, e bine de știut că piața utilizatorilor de internet din Europa de SE este una dintre cele mai mici din Europa Centrală și de Est, numărând 23 de milioane de utilizatori. România este pe ultimele locuri în privința ratei de penetrare a internetului, cu doar 54% dintre locuitori conectați (față de Bulgaria, care are 78%). Cu toate acestea, România este cea mai mare piață de online din regiune, cu 8.8 milioane de utilizatori de internet.
Aceste cifre ne arată că piața de digital din regiune este abia la început și că există atât posibilități de dezvoltare și creștere, cât și multe lucruri de învățat până vom ajunge la o așezare a lucrurilor în domeniu. Ca indicatori ai creșterii studiul evidențiază bugetele pentru Facebook și Google, care se măresc treptat, dar și atrag cea mai mare parte a investițiilor în publicitate online. În România, spre exemplu, Google are partea leului: mai mult de 50% din bugetele dedicate publicității online. Însă planurile de business tind să includă tot mai mult pe obținerea de venituri direct de la utilizatori și mai puțin prin intermediul online advertising.
Trebuie ținut cont și de faptul că orice intrare a unei noi companii pe piața dintr-o țară deschide noi posibilități de targeting a publicului țintă. Spre exemplu, în Bulgaria Skype a început să vândă reclame printr-un grup local, iar Spotify și-a deschis și el porțile, atât publicului bulgar, cât și agențiilor de advertising și media din țară.
Ce se întâmplă în zona de mobile
În zona de mobile, Croația și Serbia conduc la cel mai mare procent de page views pe un device mobil, cu 18% și 13% în martie 2014, pe când în România acest procent se situează între 7% și 10%. Există însă o creștere de 3% a traficului de internet pe gadget-uri mobile din 2013 și până anul acesta, iar studiul afirmă că această tendință se va menține și anul acesta la noiîn țară.
Ce spun trendurile și ce spun cifrele
Trendurile spun că reclamele livrate pe device-uri mobile și reclamele video câștigă teren, însă, în piață, bannerele standard continuă să aducă cele mai bune rezultate. Formatele rich media sunt din ce în ce mai folosite, însă reclamele pe gadget-uri mobile și reclamele video sunt departe de a fi primele opțiuni în materie de formate.
Piața de e-commerce este și ea în creștere, cu 1.4 milioane de români care declară că fac cumpărături online de câteva ori pe lună. Pe lângă acest obicei, iată ce altceva îl caracterizează pe utilizatorul român de internet:
Și o scurtă concluzie legată de aspectele importante ale pieței de online de la noi:
În studiu veți găsi informații detaliate despre Bulgaria, Croația, Macedonia, România, Serbia și Slovenia, care vă pot ajuta să înțelegeți mai bine transformările esențiale din regiune specifice pieței de digital, alături de oportunitățile pe care le comportă acestea.