GPeC Summit 2015 – cifre, rezultate, experienta, comunitate
Cuvintele cheie folosite în titlu descriu, într-un mod extrem de concis, cum a fost ediția GPeC Summit de anul acesta. Însă ele nu reușesc să cuprindă tot ce Andrei Radu și restul echipei GPeC au reușit să construiască în ultimii 10 de ani de când evenimentul există.
Știu din experiența mea extrem de mică în comparație cu cea a echipei GPeC că organizarea unui astfel de eveniment presupune eforturi susținute, că producerea de conținut și dezvoltarea unei comunități presupune resurse generoase, pe care să le investești știind că rezultatele vor apărea peste ani și ani. Această aniversare de 10 ani este o reușită și sper că echipa GPeC a reușit să sărbătorească momentul așa cum merită!
Iată doar câteva cifre despre GPeC de-a lungul anilor, care sigur că vor deschide apetitul să aflați mai multe:
- 750+ magazine online inscrise si auditate in cadrul Competitiei GPeC, de-a lungul celor 10 ani;
- 300+ speakeri de top la evenimentele GPeC;
- 5.000+ participanti la evenimentele GPeC;
- 90% feedback pozitiv din partea participantilor.
Când comunitatea de ecommerce din România începea să se coaguleze, eu eram încă la liceu. 🙂 Și tot acum 15 ani Google a lansat AdWords.
Am ajuns departe ca industrie în tot acest timp, nu-i așa?
În ultimii 2 ani, am participat cu multe interes la edițiile bianuale GPeC și am observat că, de la ediție la ediție, conținutul a fost tot mai bun. Anul acesta, pe scenă au urcat câțiva dintre cei mai buni specialiști în marketing digital din lume! Au venit cu exemple, cu recomandări și sfaturi testate, de pus în practică.
Voi da câteva exemple și link-uri către resurse recomandate în cadrul conferinței, fiindcă cifrele și detaliile le puteți găsi la Pyuric, care a făcut live blogging direct de la eveniment.
Specialiștii străini au discutat despre mai multe aspecte esențiale ale procesului de Conversion Rate Optimization (CRO).
Larry Kim a amintit de faptul că 95% dintre utilizatorii de Internet consumă conținut în mod pasiv, pe când doar 5% dintre ei caută în mod activ informațiile de care au nevoie. Printre consecințele generate de content shock se numără și faptul că a scăzut volumul căutărilor, deci a crescut costul per click în campaniile PPC.
Tot el a menționat și faptul că trebuie să ne îndreptăm atenția de a la a genera cerere prin campanii PPC către assisted conversions. Segmentarea și targeting-ul corect sunt absolut esențiale pentru campanii reușite, iar acum avem la dispoziție o mulțime de instrumente, multe gratuite (precum Google Analytics), pentru a face acest lucru.
Resursă: Blogul WordStream despre social media marketing.
Oli Gardner nu a fost doar speaker-ul meu preferat, ci și omul care a stârnit un val de energie în rândul publicului. Oli are acel tip de entuziasm nestăvilit pentru că îi place enorm ceea ce face. De asemenea, e foarte priceput la a spune lucrurilor pe nume, un lucru pe care îl apreciez enorm. Și mai are câteva calități, printre care se numără experiența, claritatea în exprimarea ideilor și capacitatea să-ți ilustreze ideile cu exemple.
”Majoritatea acțiunilor de marketing sunt mediocre.” Cu această afirmație și-a început prezentarea. Și cu siguranță are dreptate. Însă cum facem să ieșim din această zonă și să oferim clienților o experiență care să-i încânte, care să le fie utilă și care să fie relevantă pentru ei?
Prin simplificare, prin formularea de mesaje de marketing concise, relevante, clare. Prin construirea de experiențe care funcționează de la cap la coadă. Prin atenția pentru detalii și mai ales prin efortul constant de a înțelege ce vrea clientul și de ce are nevoie pentru a obține ce își dorește.
Bine, dar cum fac asta?
Exerciții practice și exemple utile se găsesc din belșug în ebook-ul gratuit The 23 Principles of Attention-Driven Design realizat de Unbounce, compania co-fondată de Oli, care se ocupă de crearea și optimizarea de landing pages. Puteți descărca e-book-ul dând click pe imaginea de mai jos.
RESURSĂ: Blogul Unbounce despre landing pages și optimizarea ratei de conversie.
Brian Massey de la ConversionXL a vorbit despre cât de greu se adaptează business-urile online schimbărilor. Poate nu sună intuitiv, însă acesta e adevărul, mai ales în cazul business-urilor de mare anvergură, însă nu doar în cazul lor.
Brian a vorbit despre faptul că Responsive Web Design nu trebuie să dicteze modul în care este construită experiența utilizatorului pe device-uri mobile. A oferi utilizatorului o experiență utilă, relevantă, care să-i servească obiectivelor sale nu înseamnă a înghesui elementele unui site în format de smartphone. Există mult mai multe elemente care contează.
Câteva dintre ele sunt capacitatea de a scrie pagini de produs cu adevărat bune (resursă: How To Write Product Page Copy That Doesn’t Suck), abilitatea a fi convingător (resursă: The Advanced Guide to Emotional Persuasion) sau posibilitatea de a defini și implementa un proces de CRO eficient (resursă: Master the Essentials of Conversion Optimization).
Sunt multe aspecte de luat în calcul aici, însă principiile simplității și relevanței trebuie să rămână în centrul preocupărilor oricărui marketer.
RESURSĂ: Blogul ConversionXL despre optimizarea ratei de conversie.
Cu privire la piața din România, mi s-au părut foarte utile discuțiile din cadrul panelurilor, când au fost împărtășite cifre, tendințe și zonele în care trebuie făcute îmbunătățiri. Desigur, am remarcat câteva idei importante:
- 7preocuparea pentru convertirea traficului de pe mobil (care deseori ajunge la 50% din traficul total al magazinelor online mari) în cumpărături și cea mai bună metodă de a face acest lucru (site mobil versus aplicație dedicată – aici nu am fost deloc de acord cu Mugur Pătrașcu, care a susținut că aplicațiile sunt o investiție proastă; desigur, nu orice magazin ar trebui să aibă o aplicație de mobil, dar pentru unele este necesar să aibă)
- creșterea căutărilor care includ termeni specifici, precum în cazul Black Friday (exemplu: ”rochii de mireasă Black Friday”), semn că notorietatea evenimentului s-a răspândit și la utilizatorii care nu erau preocupați de acest fenomen în anii anteriori
- problemele date de adopția plății cu cardul pentru cumpărăturile făcute online (aici e de lucru atât la nivel de logistică, dar și din perspectiva educației utilizatorilor)
- creșterea numărului de retururi este iar un semnal important din piată, care reclamă necesitatea unei mai bune documentări a produselor și face ca modele de business precum Zoot.ro să-și facă apariția și pe piața din România (deschiderea coletului la livrare a fost semnalată de managerii magazinelor online ca un factor care scade încrederea în acele magazine).
Mi-a plăcut faptul că discuțiile au continuat în zona de networking și expo, unde participanții la GPeC au avut ocazia să interacționeze cu potențiali parteneri și să se se joace cu gadget-uri precum Vector Watch (care tocmai a primit o investiție de 5 milioane de dolari).
Concluzie
Dacă mergeți la suficiente evenimente legate de online, uneori veți avea senzația că un anumit set de informații se repetă. Și aveți dreptate.
Dar știți de ce se repetă?
Fiindcă oamenii nu aplică informațiile și sugestiile pe care le primesc la conferințe și deseori nu execută corect lucrurile de bază. Schimbările mici pot aduce, însă, rezultate extraordinare. Sper ca acest articol și resursele din el să vă facă să vreți să testați recomandările oferite de speaker-ii invitați la GPeC Summit.
Sper să vedeți cât de utile sunt aceste exerciții și, prin intermediul lor, să descoperiți un alt mod, mai eficient, mai util, mai relevant de a face lucrurile.