De ce unii stiu cum sa foloseasca Internetul si altii nu

Noi, cei care lucrăm în online de ceva vreme, știm cam ce se cade să publici online și ce nu, fie din experiență, fie din experiența dobândită în acest mediu. De multe ori, însă, suntem surprinși când cei din jurul nostru, fie rude, cunoștințe, vedete sau necunoscuți, publică fragmente din cele mai intime momente din viața lor, de la ecografii cu viitorii copii, până la poze cu nou-născuți și chiar decese. Pe noi ne sperie, însă lor li se pare normal. Unde e, de fapt, problema?

Internetul ca o continuare a exprimării firești vs. Internetul ca loc de construire a unui brand personal – așa văd eu această diferență de perspectivă, ale cărei consecințe le vedem în fiecare zi. Pentru o categorie largă a publicului, Internetul a fost asimilat ca încă un canal de exprimare a aspectelor zilnice, un soi de tabloid personal unde pot publica poze la bustul gol de la ultimul grătar sau unde se pot plânge de ultima relația nefericită prin citate share-uite de la știm-noi-cine. Pentru ceilalti, Internetul a deschis calea către un flux nesfârșit de informație, plin de resurse utile pentru dezvoltarea pe toate planurile. Construirea unui brand personal în online nu înseamnă neapărat dezvoltarea unui construct artificial, ci mai degrabă o selecție a lucrurilor pe care le împărtășești cu apropiații, cunoscuții, dar mai ales cu necunoscuții, o diferențiere între ce poate fi făcut public și ce ar trebui să rămână privat.

Diferențele de perspectivă sunt uriașe și ar trebui cumva să acceptăm modul în care aceste două categorii generale de public folosesc mediul online și resursele sale. Această dihotomie nu aduce nimic nou, fiindcă întotdeauna au existat categorii de oameni care au folosit mai înțelept resursele disponibile și categorii care au ignorat existența lor. Spre deosebire de alte epoci, în care accesul la informație nu era la fel de facil, în zilele noastre e aproape imposibil să nu-i privești cu regret pe aceia care nu știu câtă informație se află dincolo de pagina de start a lui Google.

Mai e și chestiunea perspectivei asupra intimității la mijloc, pe care unii o prețuiesc mai mult sau mai puțin, în funcție de interese, gradul de vanitate etc. Dar acesta e un subiect demn de un articol în sine.

Așadar, ne rămâne resemnarea că nu toată lumea poate înțelege că Internetul e mai mult decât Facebook, Instagram și mail sau încercăm să dăm o mână de ajutor acolo unde putem?

4 Responses

  1. Ioana S
    Sep 09, 2014 - 10:04 AM

    Am renunțat de multă vreme să „dau o mână de ajutor”, cum te exprimi tu… există riscul să fii perceput greșit. Există butonul foarte folositor de UNFRIEND sau, după caz, UNFOLLOW.

    Reply
    • Andra Zaharia
      Sep 09, 2014 - 10:10 AM

      Cu siguranta, insa mai exista si cazuri ce pot fi “salvate”. E drept ca fiecare are libertatea sa faca ce doreste cu toate resursele pe care le are la dispozitie, insa tot ma surprind pe mine insamni mirandu-ma de acest abis intre modurile de folosire ale canalelor online. Pana la urma, insa, oricat de mult ar evolua tehnologia, natura umana nu are acelasi ritm de dezvoltare.

      Reply
  2. Mihai Baboi
    Sep 09, 2014 - 10:52 AM

    Andra, sa nu uitam ca retelele sociale au fost construite pentru a fi o continuare a exprimarii firesti. Au devenit intre timp o unealta de construire a brand-ului personal. Da, unii exagereaza cu cantitatea de informatie privata pe care o publica. Dar ei trebuie ignorati, nu opriti si nici judecati. Ideea e sa ne aducem aminte ca retelele sociale au fost proiectate pentru comunicare personala, nu pentru media branding. Cei care sunt in acest domeniu, tind sa uite asta cateodata. 🙂

    Reply
    • Andra Zaharia
      Sep 15, 2014 - 09:43 AM

      Poate n-am reusit sa pun bine in valoare ce voiam sa comunic. Mesajul principal ar fi legat de faptul ca tot ce comunicam online are consecinte cat se poate de reale asupra vietii noastre offline. Nu incercam sa judec pe nimeni, dar cred ca nu strica un efort de educatie, care sa-i ajute pe o parte dintre consatenii satului global sa afle mai multe despre potentialul pe care il au canalele de comunicare online.

      Reply

Leave a Comment

 

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.