De ce inteligenţa emoţională e esenţială
Am foarte multe idei în drafts şi am zis că e cazul să încep să le scot la lumină.
Întotdeauna am considerat că abilităţile legate de interacţiunea interumană sunt esenţiale. Faptul că am urmat o facultate de comunicare nu a făcut decât să-mi confirme acest lucru şi să-mi îmbunătăţească setul de cunoştinţe din domeniu. Însă teoria fără practică este inutilă, aşa cum ştim toţi.
Ceea ce voiam să subliniez astăzi este faptul că joburile noastre deja nu mai sunt limitate la contextul spaţial şi temporal al biroului şi al orarului. Reuşita în carieră depinde, în mod esenţial, de reţeaua profesională în care reuşim să ne integrăm şi de modul în care ne gestionăm relaţiile profesionale. Capacităţile noastre sunt puse în valoare doar atunci când oamenii apreciază ce facem. În esenţă, totul se reduce la oameni. Chiar şi noţiunea aspră de economie. De aceea mi-a plăcut enorm articolul din Harvard Business Review – “Sfârşitul economiei raţionale” din revista Biz de luna aceasta, pe care vi-l recomand.
Graniţa dintre formal şi informal este ştearsă în perioada contemporană şi trebuie să învăţăm să ne mulăm comportamentul în funcţie de circumstanţele emoţionale în care ne aflăm. Relaţiile profesionale şi cele personale se întretaie în mod frecvent, fie că vrem sau nu. Totul se reduce la relaţii, dar nu în dimensiunea negativă dată acestui termen de experienţa socială românească. Cultivarea relaţiilor trebuie să devină, pentru fiecare dintre noi, o preocupare esenţială pentru binele personal şi nu mă refer aici strict la beneficii materiale. În general, ne simţim bine atunci când ne integrăm în grupuri cu care avem interese comune, care ne stârnesc creativitatea şi care ne ajută să ne dezvoltăm.
O altă observaţie importantă pe care am făcut-o după ce am citit articolul despre care v-am spus mai sus este aceea că trebuie să abandonăm vechile tipare prin care ne structuram lumea. De la fluxul informaţional la relaţiile interumane, totul s-a schimbat şi se schimbă. Clişeic, ştiu, însă adevărat. Avem nevoie să adoptăm un nou orizont de gândire, un nou “mindset”, care să ne permită să putem vedea din toate unghiurile realităţile înconjurătoare. Perspectiva bipolară este perimată, iar relativitatea este cuvântul de ordine. Dacă putem înţelege cum funcţionează oamenii, atunci putem găsi nişa în care să avem succes.
Şi avem aici categorii de oameni:
– cei cărora nu le pasă de modul în care interacţionează cu ceilalţi, spunând că totul vine de la sine;
– cei care nu au cunoştinţe în domeniu şi nu sunt conştienţi de importanţa acestor abilităţi;
– cei care ştiu teoria, dar stau prost la capitolul practică;
– cei care ştiu şi se străduiesc să aplice.
Ca în orice alt domeniu, nu există perfecţiune nici în relaţiile interumane, însă este esenţial să ne recunoaştem pattern-ul de comportament şi pe al celor din jurul nostru şi să încercăm să-i înţelegem pe cei din jur. Acest lucru presupune un efort susţinut şi nu este întotdeauna comod, fiindcă ne împinge constant în afara zonei noastre de confort, însă merită fiecare secundă! Satisfacţiile sunt enorme.
LE: Mi-am adus aminte şi de prezentarea lui Mugur Pătraşcu de la iLeo de la Zilele Biz, în care a făcut o paralelă între o relaţie în care un el încearcă să o cucerească pe ea şi felul în care trebuie abordaţi consumatorii prin intermediul social media, care se potriveşte foarte bine cu ce am scris mai sus. De asemenea, tot el ne-a recomandat şi Socialnomics, un site extrem de interesant despre latura socială a economiei.