“Concursiștii” au împânzit web-ul. Nu știu cum e în alte țări, însă la noi nu poți organiza niciun concurs, oricât de serios sau creativ ar fi, fără să vină, cu zecile sau sutele, cei care își duc traiul din premiile de la concursuri. Chiar dacă nu vă vine să credeți, sunt unii oameni care nu fac nimic altceva decât să participe la concursuri, timp pe care, desigur, l-ar putea folosi pentru ceva constructiv, precum un job. Mămicile și casnicele sunt fruntașe la concursuri. Ele au timp și răbdare să ”strângă” voturile necesare. Am auzit și de cazuri în care oamenii fac o mică avere din vânzarea produselor câștigate, mai ales având în vedere că există concursuri la care se câștigă case și mașini.
De unde vin concursisții?
Chiar dacă nu postezi tu concursul pe site-uri de tipul konkurs.ro sau econcursuri.ro, e suficient ca unul dintre acești ”binevoitori” să ia inițiativa și valuri interminabile de participanți ”entuziasmați” vor veni către site-urile voastre, către paginile voastre de Facebook sau către orice canal pe care îl folosiți pentru a organiza concursul. Brace yourselves!
De ce sunt periculoși concursiștii?
Dacă nu aveți un regulament bine pus la punct, dacă aveți un sistem de votare manipulabil (voi explica mai jos ce înseamnă acest lucru) și dacă nu stăpâniți foarte bine legislația aplicabilă și regulile platformei pe care organizați concursul (spre exemplu, Facebook), atunci sunteți victime sigure. Concursisții știu să exploateze orice punct vulnerabil și sunt cu ochii pe premiul cel mare.
Cum vă pot afecta:
– acești participanți generează comentarii și postări negative despre concurs, campanie sau brand
– ei acționează emoțional, din impuls și rareori apleacă urechea la argumentele raționale
– sunt agresivi și puși pe scandal (și nu-mi place să folosesc cuvântul scandal, dar asta e exact ceea ce fac), fiindcă știu că nu vă doriți să aveți parte de comentarii negative și mizează pe faptul că veți ceda și le veți da ceea ce ei cred că li se cuvine
– ei au timp să posteze comentarii lungi, cu citate din regulament, și poți continua discuția cu ei timp de ore întregi (pentru care trebuie să te înarmezi cu foaaarte multă răbdare)
– ei sunt cei care vor suna la firma organizatoare și vor cere explicații dacă li se pare că au fost nedreptățiți (și mereu se vor simți astfel)
– au un nivel de educație scăzut și nu înțeleg constrângerile platformei, detalii tehnice sau legale
– tot ei sunt cei care sunt capabili să facă reclamație la ANPC dacă văd în voi, cei aflați de partea cealaltă, un oponent slab sau nepregătit pentru a gestiona situația.
Inutil să spun câte ore sau chiar zile veți pierde încercând să gestionați o astfel de criză de imagine, la care probabil nu vă așteptați când ați organizat concursul.
Cum să vă protejați de concursiști
Am căpătat ceva experiență în gestionarea a astfel de situații, așa că am câteva sfaturi utile pentru voi, care vor închide gura concursiștilor, care vă vor proteja în cea mai mare parte de scandaluri și de crize de imagine și care vă vor permite să aveți zile mai senine. 🙂
1. Scrie un regulament extrem de riguros. Asta înseamnă să incluzi definiții ale termenilor tehnici, să definești ce poate și ce nu poate face cineva pe site-ul sau pagina ta de Facebook, să incluzi exact cine poate acorda voturi, din ce țară, între ce vârste, alături de condițiile clare de verificare a câștigătorilor și modul de acordare a premiilor. Fă-ți un template, pe care apoi îl poți folosi la orice concurs și pe care, cel mai probabil, îl vei completa după fiecare astfel de mini-proiect cu noi detalii. Vei ajunge la 7-8 sau chiar 9 pagini. Un regulament bun nu are niciodată mai puțin de 5-6 pagini. Utilizatorii obișnuiți nu citesc regulamentele, însă concursiștii o fac, cu atenție chiar.
2. Include următoarele detalii în aplicația ta de concurs (e ideal să ai una, dintr-o mie de motive pe care o să le dezvolt în alt articol): să poată vota doar utilizatori din România, de pe un singur IP (așa eviți voturile multiple de pe același IP), de pe un singur cont de Facebook. Se filtrează automat și scapi de durerea de cap a verificării manuale a voturilor și discuțiile interminabile de după. Scrie aceste reguli cu CAPS LOCK, ca să vadă toți. Unii nu vor vrea să vadă.
Dacă te întrebi dacă jurizarea este o soluție mai bună, îți pot spune sincer că vei avea la fel de multe discuții cu tentă negativă pe pagină, fiindcă sigur câștigătorul e ”rudă cu cineva din companie” [include tot restul conspirațiilor aici]. Mai bine te lași în baza unui algoritm automat care filtrează orice tentativă de fraudă.
3. Formulează-ți răspunsuri standard pe care să le oferi când primești aceeași întrebare de mai multe ori. Personalizează însă fiecare răspuns, menține-ți calmul și nu fi agresiv sub nicio formă, oricât de grei de cap ar fi cei care postează. Unii chiar nu pot mai mult și trebuie să le explici ca și cum n-ar avea nici măcar buletin.
4. Pune-ți cel mai lung profanity block list pe care îl poți găsi pe pagina de Facebook și fă un sistem automat de filtrarea a comentariilor în funcție de cuvinte cheie dacă al tău concurs se desfășoară pe un site care are modul de comentarii. Astfel vei evita comentariile pline de cuvinte licențioase, căci acestea vor fi respinse automat. Puteți găsi liste de termeni suburbani pe net, la discreție. Includeți și engleza, ca să fiți siguri.
5. Nu lăsa niciun comentariu fără răspuns, nu răspunde evaziv, folosește paragrafe din regulament pentru a-ți argumenta deciziile și impune-ți autoritatea dată de experiență și faptul că reprezinți entitatea legală care organizează concursul. Răspunde la orice întrebare sau mesaj în termen de maxim 24 de ore și lămurește orice problemă în mod civilizat. Dacă vezi că un participant persistă (se întâmplă destul de des), iar tu știi că i-ai oferit toate informațiile, atunci comunică-i ca organizatorul concursului își rezervă dreptul de a considera încheiată discuția, urmând să nu-i mai fie furnizate detalii suplimentare.
6. Nu uita că, în cazuri extreme, poți bana utilizatorii de pe pagină, dar doar în cazurile în care participanții devin ostili față de alți membri ai paginii, dacă au un comportament total irațional sau în baza unui alt motiv legitim. Nu face exces de forță, menține un ton abordabil, transparent și în spiritul brandului pe care îl reprezinți. Nu ironiza concursiștii, oricât de neplăcut ar fi comportamentul lor.
Această categorie de utilizatori nu aduc plus valoare competiției tale, nu vor rămâne pe pagină după încheierea concursului și cel mai probabil nu vom cumpăra produsele sau serviciile pe care brandul tău le oferă, pentru simplul fapt că, undeva pe net, va fi întotdeauna ceva de câștigat.
Voi ce experiențe ați avut cu ”mafia” concursurilor online?
Sep 17, 2013 - 11:51 AM
Simplu si la obiect – concurs FB cu like-uri organizat de Cosmote la care au castigat unii care au acumulat mii de like-uri in cateva ore. Cativa din ei erau deja demascati pe la alte concursuri pentru like-uri de pe conturi false, dar tot degeaba. Din pacate, goana dupa like-uri a companiilor pe FB genereaza astfel de situatii frecvent.
Sep 17, 2013 - 12:12 PM
Nu neaparat goana dupa like-uri, cat prioritati gresite si un algoritm slab in cadrul aplicatiei. Sunt putini oameni care invata din greseli si sunt si mai putini cei care isi construiesc un sistem pentru a evita astfel de probleme. E vorba pana la urma de principiile pe care le abordeaza compania: daca vrea calitate sau cantitate. Pe termen lung, stim bine ce aduce rezultate reale.
Sep 17, 2013 - 02:40 PM
Pe la universitate nu stiu ce companie se lauda cu 1.000.000 de likeuri, astea cum crezi ca au fost facute?
Prin concursuri aiurea, cu participanti aiurea.
In romania tot ce e peste 10.000 de likeuri, e facatura. Prin concursuri aiurea (despre care vorbesti si tu), prin cumparare directa de like-uri (pagina romania tv a fost dezactivata din cauza asta) sau orice alte campanii aiurea in care se promite marea cu sarea.
NICIO companie din romania nu ar lua mai mult de 10.000 de likeuri sincere. Adica eu ca beneficiar al acelei companii, ma duc pe facebook si dau like pentru ca asa vreau eu.
Asa ca nu te gandi ca or sa dispara practicile astea. Sunt normale.
Sep 17, 2013 - 04:46 PM
Chiar vazusem reclama companiei cu 1 milion de like-uri la Universitate si primul lucru care mi-a venit in cap a fost ce marlanii au facut ca sa ajunga la aceasta cifra…
Sep 17, 2013 - 05:25 PM
Acolo nu e vorba neaparat de concursuri, fiindca concursistii pleaca imediat de pe pagina, catre alte concursuri. Acolo a fost o investitie f mare in Facebook ads, cuplata cu tot felul de campanii, concursuri etc.
Sep 18, 2013 - 09:58 AM
Pe termen lung, conteaza foarte mult obiectivele companiei. Rareori avem de-a face cu obiective axate strict pe calitate, care livreaza si cele mai bune rezultate.
Sep 17, 2013 - 08:00 PM
multumesc de pont. O sa astept un concurs organizat de tine stiind ca vei avea reguli clare
Sep 18, 2013 - 09:51 AM
Cu multa placere! Eu nu prea organizez concursuri pe Facebook sau cu votare, in fara celor pentru clientii pentru care lucrez. Dar mereu aplic aceste reguli.