Cum facem ca munca noastră să conteze?

“Contribui cu ceva folositor la această lume sau doar plimbi hârtii de colo-colo, bați la tastatură și vii acasă să duci o viață înecată în beții de weekend?”
Tim Ferris, The 4 hour work week

3 momente de conștientizare

Oricât de mult ne-ar plăcea ceea ce facem, fiecare dintre noi are momente în carieră în care se întreabă ce folos real aduce munca lui în lume. Momentul despre care vorbesc intervine fie când ne-am împins atât de mult limitele, încât am ajuns la epuizare, fie când scopul pentru care munceam nu mai e la fel de clar ca înainte.

Am trecut prin ambele situații și am identificat chiar o a treia: clipa în care ești fericit pe deplin, departe de muncă și de griji, moment în care realizezi ca grijile mici, inbox-ul înțesat de email-uri, deadline-urile și alte asemenea sunt complet neînsemnate pentru the big picture. E ceea ce Chris Brogan a numit momentul ”Until”.

Desigur, the big picture e alcătuită tot din piese mici, care se îmbină într-un puzzle. Întrebarea care intervine aici e: cât de importantă e bucata de puzzle la care lucrezi tu?

Valoarea reală a muncii noastre

Cred că nu sunt singura care s-a întrebat, măcar o dată, ce rost au toată hărmălaia din social media, toate eforturile de promovare, tot conținutul generat etc. Prinși în vâltoarea joburilor noastre de comunicatori, câteodată ne e greu să vedem substanța lucrurilor. Cuantificarea rezultatelor muncii noastre e dificil de făcut și în fața clienților, dar câteodată e greu de realizat și în fața noastră.

Printre cele mai importante și nobile scopuri ale relațiilor publice sunt:

  • să schimbe mentalități
  • să dea o voce grupurilor
  • să ajute la îmbunătățirea relațiilor dintre companii și publicuri
  • să faciliteze implicarea companiilor în comunitățile în care activează, pentru a crește calitatea vieții în cadrul acestora etc.

Desigur, scopurile enumerate sună foarte pompos și corporatist, dar există intenții bune la baza lor. Însă pentru a schimba o mentalitate e nevoie de 50 de ani, iar mulți dintre noi nu vor apuca să vadă aceste schimbări materializându-se.

Așasadar, cum putem să găsim rezultate palpabile, cât mai aproape în timp de munca noastră, care să facă dovada valorii acesteia?

De unde culegem fructele muncii?

În afară de salariu, cei mai mulți dintre noi apreciază sentimentul împlinirii atunci când faci un lucru de calitate, când simți că schimbi ceva în lume, chiar și la nivel micro. Cum putem însă apropia în timp momentul în care depunem efortul și momentul schimbării și al rezultatului muncii noastre? Asta e mai dificil.

Eu am văzut că următoarele acțiuni au funcționat pentru mine:

  • implicarea într-un proiect pe bază de voluntariat
  • oferirea oricărui fel de sfat sau opinie, bazate pe experiență sau expertiză
  • îndrumarea către resurse de învățare
  • crearea propriului proiect.

Voi cum credeți că putem face astfel încât munca noastră să conteze cu adevărat și să putem vedea rezultate concrete?

2 Responses

  1. Marius Floama
    Sep 28, 2011 - 11:55 AM

    Din punctul meu de vedere conteaza extraordinar de mult si pentru cine lucrezi. Chiar recent am avut o discutie cu cineva care lucreaza la o firma mare de PR si era o problema cu un client. Persoana respectiva spunea ca o sa se simta extraordinar de bine cand o sa vina ziua in care o sa poata sa zica “Nu, asta este impotriva valorilor mele, imi dau demisia” ca apoi sa gaseasca un loc de munca usor pentru ca are deja un renume.

    Reply
    • Andra Zaharia
      Sep 28, 2011 - 11:56 AM

      De acord! E foarte important sa lucrezi intr-un mediu in care sa-ti pastrezi principiile si valorile si sa actionezi conform acestora.

      Reply

Leave a Comment

 

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.