Contagious – cartea perfecta pentru pasionatii de online
În fiecare weekend, în viața mea se dă o bătălie pentru timpul meu liber. Știți și voi cât de repede trec orele când ai multe de făcut. Pentru mine, însă, cititul are abilitatea unică de-a face să pară că timpul s-a oprit în loc. Aș putea petrece zile întregi citind din teancul de cărți care tot crește și nu m-aș plictisi nici măcar o secundă.
Iar când vine vorba de cărți ce au ca miză dezvoltarea profesională, jumătate din plăcerea de a citi este dată de aplicarea ideilor din carte. Cel puțin așa judec eu valoarea unei cărți bune și utile.
Cea mai recentă lectură a mea este ”Contagious” de Jonah Berger (40 lei pe Okian.ro, în varianta originală, în engleză), New York Times bestseller și cartea perfectă de dăruit oricărui pasionat de online, fie că vorbim despre marketeri, bloggeri sau vloggeri.
A photo posted by Andra Zaharia (@andrazaharia) on
”Contagious” este o carte care analizează factorii care fac ca anumite idei, campanii sau povești să devină ”virale”. Vorbim aici de studii și analize realizate în profunzime, care ating aspecte importante ce țin de psihologia umană și de factori care ne-au scăpat observației (până acum).
Am apreciat foarte mult că remarcile autorului nu se rezumă la mediul online și că a analizat atât exemple de succes, cât și eșecuri pentru a oferi informații cât mai pertinente.
To fully understand what causes people to share things, you have to look at both successes and failures. And whether, more often than not, certain characteristics are linked to success.
”Contagious” a fost o lectură captivantă, utilă, care s-a lăsat cu multe notițe și idei de aplicat la job.
Las aici doar câteva dintre ideile pe care le-am extras din carte, cât să vă facă poftă de-o lectură bună și folositoare.
On word of mouth in social media:
Only 7 percent of word of mouth happens online.
Most people spend 8 times more time offline than online.
We also tend to overestimate online word of mouth because it’s easier to see.
Online conversations could reach a much larger audience, but given that offline conversations may be more in-depth, it’s unclear that social media is the better way to go.
On virality and the myth that ”it just happens”:
Virality isn’t born, it’s made.
On the principle that Jonah Berger defined as a result of his research, called STEPPS:
Social currency
- People share things that make them look good to others.
- People don’t just care about how they are doing, they care about their performance in relation to others.
Triggers
- Top of mind, tip of tongue
- Example: When French music was playing [in a supermarket], most customers bought French wine. When German music was playing, most customers bought German wine. By triggering consumers to think of different countries, the music affected sales. The music made ideas related to those countries more accessible, and those accessible ideas spilled over to affect behavior.
Emotion
- when we care, we share
- “The best results don’t show up in search engine, they show up in people’s lives.”
- Write down why you think people are doing something. Then ask “Why is this important?” three times. Each time you do this, note down your answers, and you’ll notice that you drill down further and further toward not only uncovering the core of an idea, but the emotion behind it.
Public
- Built to show, built to grow
- As with many powerful tools, making things more public can have unintended consequences when not applied carefully. If you want to get people not to do something, don’t tell them that lots of their peers are doing it.
Practical value
- news you can use
Story
- information travels under the guise of idle chatter.
Cu ce m-a ajutat pe mine:
- am descoperit în profunzime câțiva factori psihologici pe care îi știam, dar pe care nu îi aplicasem foarte bine
- am fost inspirată de exemplele din carte să încerc metode similare în tacticile de marketing pe care le folosesc
- mi-am notat o serie de întrebări pe care să le includ în interviuri cu potențiali clienți, pentru a sonda părerile și asocierile lor primare cu domeniul în care lucrez
- ideile din carte m-au făcut să analizez din mai multe unghiuri conținutul prezentat ca viral pe net (tind să observ lucruri pe care înainte nu le vedeam)
- faptul că discuțiile offline generează cel mai mare impact m-a ajutat să reevaluez importanța acestora și să ciulesc urechile la conversațiile din jurul meu, încercând să înțeleg de ce se discută anumite subiecte în detrimentul altora.
Eu v-aș recomanda să vă luați ”Contagious” cât mai puteți profita de reducerea de 14 lei. O găsiți la 40 de lei pe Okian.ro, un preț bun pentru varianta în engleză.
Și cum se mai întâmplă adesea în cărțile bune, găsești cel puțin încă o carte de pus pe wishlist. Jonah Berger face referire la ”Made to stick”, carte al cărei sinposis m-a făcut extrem de curioasă:
Including case histories and anecdotes, this book shows, among other things, how one Australian scientist convinced the world he’d discovered the cause of stomach ulcers by drinking a glass filled with bacteria, and how a gifted sports reporter got people to watch a football match by showing them the outside of the stadium.
Și pe aceasta o găsiți pe Okian.ro, la 43 lei, varianta în engleză. Deși există traduceri și adaptări bune, eu prefer să citesc cărțile în limba în care au fost scrise.
Dacă aveți recomandări de cărți super bune, nu vă sfiiți să le lăsați în comentarii. Anul acesta am cumpărat vreo 30 de cărți și nu plănuiesc să mă opresc. 😀 Aș dori să achiziționez și niște timp pentru lectură, dar mă descurc cum pot până atunci. 🙂