În zilele cele mai întunecate pe care le-am trăit în acest oraș, în parte din cauza duratei scurte a luminii zilei, în parte din cauza revoltelor, a mizeriei, a poluării sau a oamenilor (din ce în ce) mai agresivi și grosolani, am început să-mi dau seama cât de diferit vedeam lucrurile acum 5 ani și jumătate când m-am mutat în București.
Acum 5 ani
Înainte să încep facultatea, Bucureștiul era un tărâm al tuturor posibilităților, metropola în care mă puteam pierde în mulțime, orașul a cărui inimă bătea și noaptea. După cei 3 ani de facultate, orașul a început să devină obositor, apăsător. După încă 2 ani de master găsesc orașul încruntat, amar și deloc un loc în care să mă simt în siguranță. Dacă vă întrebați de ce aleg să continui să locuiesc aici, ei bine e vorba de serviciu, posibilități, prieteni – aproape aceleași motive care m-au făcut să mă mut aici acum 5 ani, poate chiar mai multe.
Ce s-a schimbat?
Au crescut așteptările mele față de ce ar trebui și cum ar trebui să fie o capitală a unei țări din Europa în 2012. Nu mă refer aici doar la administrarea orașului, ci și la oameni și la atmosfera generală. Am convingerea că, dacă fiecare ar avea mai multă grijă de spațiul din jurul său, Bucureștiul ar fi cu totul altfel.
Brandurile din București
Abandonând însă visele cu iz utopic, am reflectat un pic la modul în care brandurile influențează viața orașului. Desigur, știm cum acționează și ”colonizează” spațiul brandurile internaționale, însă ceea ce mă interesează sunt acele companii care au luat viață în București și au schimbat cumva orașul, ridicându-i nivelul, creând spații în care să te destinzi, generând experiențe care să te lege de capitală.
Aceste companii nu modifică doar fizic spațiul pe care îl ocupă, ci îl și transformă prin eticheta pe care o impun. Primul brand care-mi apare în minte este Fratelli, care mie mi-a modificat perspectiva asupra vieții de noapte. Stilul, așteptările față de ce înseamnă divertisment de calitate și o atmosferă potrivită pentru o noapte de club – toate s-au schimbat când am început să înțeleg filozofia brandului. Cu atât mai mult respect acest brand, cu cât înțeleg cât efort presupune munca lor, la acest fapt adăugându-se grija pentru a-i aduce aproape pe artiști de publicul lor (vă invit să citiți acest articol tare frumos al Nebuloasei). Eleganța, entertainment-ul ca la carte – iată ce amprentă au lăsat și continuă să lase Fratelli.
M-aș gândi apoi la Hanul lui Manuc, restaurant care a fost multă vreme subiectul speculațiilor mele cu privire la ce as putea ascunde zidurile bătrâne care au rezistat atâta vreme în centrul Bucureștiului. Redeschiderea a fost prilej de bucurie pentru mine, iar bănuielile mele au fost confirmate: e un loc unde te poți rupe de lume și unde poți savura o cină delicioasă în liniștea dată de stabilitatea acestui loc ce le-a văzut pe toate. Cumpătarea, valorile simple, dar trainice – aceasta e moștenirea pe care o dă mai departe Hanul lui Manuc.
Desigur, n-aș putea să omit Caru’ cu Bere, loc aflat la mare cinste printe bucureșteni, unde întotdeauna poți găsi bucate alese și un serviciu cel puțin satisfăcător. Motivele pentru care apreciez acest loc seamănă foarte mult cu cele pe care le-am oferit pentru Hanul lui Manuc, așa că voi evita o repetare.
Muzeul Antipa este încă un loc ce a reușit să se reinventeze într-un mod demn de apreciat. Nu am reușit încă să-l vizitez de când s-a redeschis, însă mi-am promis că o voi face curând. Însă oamenii aceia lucrează, vor să obțină mai mult cu resursele pe care le au, iar pentru acest lucru au câștigat respectul meu.
Cafepedia e un alt loc în care merg cu plăcere, pentru atmosfera relaxată, pentru mâncarea excelentă și cocktailurile delicioase. Grija pentru decorații, ambient și produsele pe care le oferă îmi arată că acești oameni își înțeleg publicul și vor să-i ofere motive să revină.
Mă tem însă că alte exemple nu prea am mai găsit sau poate sunt eu de vină că nu ies suficient de des în oraș. Fiindcă bănuiesc că voi ați fi mult mai plimbăreți decât mine, vă întreb: ce alte branduri ar merita să aibă un loc în top 10 cele mai puternice mărci din București? Mă refer la un brand local, pornit de aici și crescut cu grijă, cu o direcție clară și cu impact asupra publicului său. Motivația ar fi binevenită.
Caut motive să mă simt din nou în largul meu în orașul acesta. Mă ajutați să le găsesc?
3 Responses
Trackbacks/Pingbacks