Blogosfera – prezent și viitor

După petrecerea lui Cristi de aniversare a 6 ani de când bloggingul a devenit mainstream în România am realizat că și eu am peste 4 ani de blogging (asta incluzând anul petrecut pe domeniul de pe .wordpress.com) și că citesc bloguri de când eram în ultimul an de liceu. Ce am învățat în toți acești ani? Despre asta voi vorbi în continuare.

2006 – 2012

De atunci și până acum blogosfera a crescut, a evoluat, mai ales numeric, și a căpătat o vizibilitate tot mai mare în rândul cititorilor de bloguri. Țin minte și acum timiditatea cu care am mers la primele evenimente din online și reținerea cu care abordam bloggerii la început. Pe măsură ce numărul de bloguri a crescut și numărul de cititori a crescut, am început să înțeleg tot mai bine care sunt pârghiile care fac această sferă de activitate să funcționeze, care sunt motivațiile care îi inspiră pe bloggeri să scrie și ce anume din alte domenii influențează subiectele și modul de a scrie a ”proprietarilor” de blog.

Blogosfera e eclectică, diversă, dar nu pot să nu observ specificul ei, care o individualizează față de blogurile din SUA, spre exemplu: blogosfera românească e încă personală, subiectivă, emoțională. Acestea sunt trăsăturile definitorii, în opinia mea, în timp ce blogurile din afară sunt ceva mai obiective, mai bine argumentate și mai orientate către zona profesională a autorului.

Campaniile abundă, brandurile vor expunere în mediul online și sunt în căutare de bloggeri ale căror personalități să se identifice întrucâtva cu produsele sau serviciile lor, ale căror interese și pasiuni să fie convergente cu cele ale publicului lor țintă. E dificil însă să faci campanii cu aceiași bloggeri again and again, de aceea îmi doresc tare mult să văd o creștere calitativă și a bloggerilor care abia acum încep și care au potențial. Principiul pe care îl urmez eu este că mai multe articole scrise cu suflet și pasiune contează mai mult decât un articol scris în grabă și cu dezinteres de către un blogger mai cunoscut.

O altă schimbare binevenită față de acum 5-6 ani este dezvoltarea comunităților locale de bloggeri. Am colaborat în diverse rânduri cu bloggeri din Iași, Timișoara, Cluj sau Brașov și pot spune ca am rămas impresionată de interesul lor, de corectitudinea și profesionalismul acestora. Mi se pare minunat că avem astfel de comunități și că oamenii de acolo sunt puși pe treabă.

Apariția și înmulțirea workshop-urilor despre blogging este un alt semn bun în ceea ce privește educarea bloggerilor, de orice vârstă ar fi ei, și creșterea nivelului calitativ al blogosferei. Suntem creatori de conținut și avem o responsabilitate față de publicul nostru de a livra articole de calitate, care să aducă o plus valoare celor care le citesc.

Ce urmează?

Ce mi-aș dori eu să văd de la blogosferă este o creștere a blogurilor de nișă, fie că abordează teme culinare sau tehnice, fiindcă acestea reprezintă proiecte ce pot genera un tip de conținut care să fie documentat, argumentat și util audienței. A gestiona un proiect profesional de acest tip impune anumite rigori de conținut, așa că efortul editorial trebuie să fie consistent și, mai ales, susținut. M-am lovit și eu de acest lucru și pot afirma cu certitudine că este mai greu decât pare.

Un lucru important este acela că aș vrea să văd mai mult interes din partea bloggerilor în a se documenta și în a înțelege brandurile cu care lucrează. Ambele părți au mult de învățat din acest lucru, de aceea relația ar trebui să fie una bidirecțională, îndreptată către o colaborare reală și cu un grad de implicare mai mare.

Sper eu că urmează o reglare a blogosferei la nivel de calitate a scrisului și gestiunea relației cu brandurile. Dacă vrem să creștem, să ne dezvoltăm, trebuie să cerem mai mult de la noi, trebuie să țintim mai sus, nu neapărat către ”mai mult”, ci către ”mai bine” (după cum am aflat din practică ”mai bine” duce întotdeauna la ”mai mult”). Nu e nevoie de un document scris, fiindcă acesta nu ar funcționa niciodată într-un astfel de mediu. Cred, mai degrabă, în formalizarea unor legi nescrise prin care exigențele cititorilor vor crește, iar așteptările bloggerilor de la ei înșiși vor urma aceeași traiectorie ascendentă.

În completarea celor scrise, vă îndemn să citiți un articol excelent scris de Carmen Albișteanu, care monitorizează săptămânal blogosfera pentru a identifica toate campaniile desfășurate pe bloguri pentru Refresh.ro.

Tu ce prevezi în viitorul blogosferei?

Sursa foto.

4 Responses

  1. Monica, Spada
    Feb 28, 2012 - 11:37 AM

    Şi mie mi s-a părut excelent articolul scris de Carmen 🙂 Ceea ce m-a surprins este că tu ai o perspectivă aproape în totalitate pozitivă. Nu ştiu dacă eşti optimistă de felul tău, ai ales aici un unghi optimist sau chiar vezi toate schimbările într-o manieră pozitivă.

    Reply
    • Andra Zaharia
      Feb 28, 2012 - 11:45 AM

      Monica, e drept ca nu sunt o persoana optimista de la nastere, dar incerc sa ma educ. Am incercat sa vad unde sunt locurile in care putem imbunatati performanta noastra ca bloggeri, fiindca ce e in neregula cred ca stim cu totii. Sper sa vedem imbunatatiri pe termen scurt si mediu care sa-mi confirme asteptarile. 🙂

      Reply
  2. Dan Trofin
    Feb 28, 2012 - 01:06 PM

    in Vrancea ne-am inchegat ca grup si am aniversat 2 ani sambata alaturi de Chinezu si echipa sa din DreamTeamRo – aflati la randul lor tot la 2 ani de existenta oficiala in online.
    asa, blogurile cele mai vechi in Vrancea au aparut prin 2007. din pacate, in judetul nostru, blogurile generaliste sunt majoritare si mai putini sunt(em) tentati de a dezvolta si o nisa.
    eu, am un blog secundar (sa zicem, de nisa) exclusiv despre muzica (progressive-trance) inceput mai mult ca o joaca pentru a vedea avantajele platformei wordpress in asteptarea momentului cand voi trece pe domeniu.
    sunt curios, cu exceptia blogurilor de genul “handmade”, care ar fii zonele de interes ale bloggerilor in dezvoltarea unei nise, in conditiile in care vitorul merge catre aceasta zona ?

    Reply
  3. Dana
    Feb 29, 2012 - 03:20 PM

    Buna !

    Mi se pare mie sau tendinta momentului este de a limita conceptele de blog/blogosfera la un singur domeniu de aplicare.

    Blogul (prin definitie larg caci ar fi grav daca ne-am autocalifica drept limitati) nu poate fi limitat doar la campanii si branduri.

    Reply

Leave a Comment

 

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.