Poate că v-ați plictisit deja de articole despre social media, de studii și sondaje, de știri și alte noutăți despre acest domeniu. Eu însă nu reușesc să-mi potolesc curiozitatea nativă și nevoia de a ști cât mai multe. Cred că avem nevoie de tot volumul acesta de informații fiindcă lucrurile nu sunt încă așezate. Spun asta din experiență, fiindcă m-am confruntat și continui să mă confrunt cu o problemă care are un impact puternic asupra modului în care se lucrează în social media, atât la noi, cât și în afară.
Două dintre problemele majore ale tuturor companiilor și clienților legate de social media (dar și de mediul online în general) sunt:
1. Lipsa organizării interne.
2. Lipsa unei strategii coerente pentru comunicarea online.
Despre efectele lor și câteva sfaturi pentru organizare, mai jos.
Lipsa organizării interne
Acesta e viciul companiilor care cred că pot face tot și ce pot împărți într-o mulțime de direcții. De multe ori, se întâmplă să nu-și calculeze judicios resursele și să constate că nu au rămas bani pentru a face o campanie de Facebook ads sau pentru a cumpăra fotografii pentru planul de conținut. Această goană pentru a face multe se transformă, adesea, în coșmarul agențiilor. Mai rău este, însă, că, la final, nu sunt nici rezultate, iar frustrările există de ambele părți.
Lipsa unei strategii coerente pentru comunicarea online
Aceasta este o consecință a primei probleme, deși uneori poate exista și independent. Când nu există organizare internă, atunci nu există nici viziune și nici nu se alocă timp pentru definirea unei direcții strategice. Poate sunt termeni care sună rece, însă a avea un plan de atac este la fel de valoros cu a-l pune în practică. Întotdeauna am fost înclinată către a organiza lucrurile, către a le face într-o ordine logică, cu resursele adecvate. Știu că ați auzit asta de mii de ori, însă nu e deloc în regulă să te arunci cu capul înainte, chiar dacă e vorba de o pagină de Facebook.
Pentru a face lucrurile bine este nevoie de:
1. cercetare
2. planificare
3. stabilirea de obiective clare
4. alegerea canalelor de comunicare și a tacticilor
5. stabilirea unor indicatori de performanță.
Acea pagină de Facebook nu poate funcționa cu imagini luate din Google Image Search (așa cum des se obișnuiește) și nici cu un conținut de calitate slabă. Dacă vrei să fii un lider, atunci trebuie să te ridici la așteptările pe care publicul le are de la tine, iar acest lucru înseamnă să faci bine lucrurile de bază, învățate în facultate.
Nevoia de leadership în social media
Cea mai acută nevoie în social media este cea de leadership. Vorbesc despre acel tip de leadership adevărat, care corelează obiectivele de business cu cele de comunicare, care știe cum funcționează ecosistemul și care știe să aloce resursele în mod echilibrat și eficient.
Nu susțin doar eu acest lucru. Impactul social media asupra modului în care percepem leadership-ul în companii e descris și în cartea “Humanize: How People-centric Organizations Succeed in a Social World“. Această lucrare se bazează pe un studiu care arată de ce este atât de important acest aspect.
Iată care sunt ideile cheie pe care le-am selectat:
– 84% consideră că implicarea liderilor companiei în social media oferă un avantaj competitiv
– 84% sunt de părere că a comunica valorile centrale ale companiei prin social media este o parte integrantă a leadership-ului (45% susțin cu tărie acest lucru)
– doar 4% cred că liderii ar trebui implicați în social media doar în situații de criză
– 44% sunt îngrijorați de lipsa de implicare a liderilor din companie în social media.
Majoritatea profesioniștilor în comunicare care au fost intervievați susțin că ar accepta cu bucurie o direcție clară, că sunt înclinați către adaptarea la schimbare, sunt deschiși către transparență, dar și către experimentare și alte perspective.
Prin urmare, dragi companii și branduri, dincolo de entuziasm și pasiune pentru domeniul comunicării online, avem nevoie de răbdarea de a planifica lucrurile, de a aloca resurse și de a monitoriza și optimiza fiecare pas. Investiți banii în cineva care vă va ajuta să înțelegeți mediul și care vă va implica în toate deciziile. Alegeți parteneri care vă iubesc brandul și care dezvoltă un atașament autentic față de el. Planificați și învățați să iubiți strategia, fiindcă mai târziu vă veți mulțumi pentru asta.
One Response
Trackbacks/Pingbacks