Dintre toate discuțiile de la PR Forum de anul acesta, una mi-a atras atenția în mod special. E vorba de prezentarea lui Vlad Tăușance, care a venit cu o serie de observații pertinente despre microcomunități.
S-a discutat mult în jurul principiilor conform cărora se desfășoară o campanie de relații publice, s-au împărtășit păreri și idei bine sedimentate (în special cele emise de Edward Bernays), însă prezentarea lui Vlad a ancorat totul în prezent și a adus o perspectivă utilă practicii cotidiene a PR-ului.
Tendința de fragmentare a publicurilor cărora se adresează o campanie de relații publice nu este o noutate, ci un proces care se desfășoară de ceva vreme (iată un articol din 2007, de la SXSW). Am observat acest lucru mai ales în Statele Unite, în rândul unor antreprenori pe care îi urmăresc de ani buni.
Inițial a fost vorba de a te adresa unei nișe, care, în fond, este o microcomunitate. Însă nișele au devenit din ce în ce mai specializate, iar interacțiunile de succes cu aceste microcomunități urmează câteva principii utile:
- autenticitatea
- implicarea reală
- capacitatea de a oferi (ajutor, sfaturi, resurse etc.) înainte de a primi sau cere ceva
- capacitatea de a coagula o microcomunitate în jurul unui subiect de discuție
- interacțiunea în persoană cu aceste microcomunități.
Orientarea către microcomunități obligă la creativitate reală, la comunicare autentică, la implicare sinceră. Microcomunitățile și liderii lor resping mesajele comerciale dacă nu sunt bine pliate pe interesele lor, dacă nu vin cu un mesaj valoros sau o utilitate imediată.
Avem o mulțime de microcomunități în România, pornind de la amatorii de drone și până la bicicliștii urbani. Pentru fiecare dintre ele se pot găsi proiecte interesante și propuneri care să transforme o campanie obișnuită de relații publice într-un studiu de caz care să impresioneze. Avem încă multe de învățat despre acest subiect, iar resursele nu lipsesc. Vă invit să le găsiți și voi pe cele care se potrivesc obiectivelor voastre.
Idei importante de la PR Forum 2015
Câteva idei cheie au fost punctate la PR Forum, pe care aș vrea să le surprind aici. În primul rând, un lucru nu trebuie să uităm: că PR-ul este, în mod fundamental, un demers de construcție, bazat pe parteneriate (între organizație și publicurile sale, între organizație și partenerii săi etc.), așa cum bine a subliniat Cristina Popescu, SEE Corporate Affairs Director la Danone.
Crenguța Roșu, de la DC Communication, ne-a adus aminte de un alt aspect important, și anume că PR-ul nu este doar despre a obține expunere, ci despre a convinge. De asemenea, o altă idee importantă adusă în dezbatere de aceeași specialistă a fost una pe care aș vrea să o avem în vedere tot timpul:
PR-ul nu este despre a induce nevoi, fiindcă asta ar însemna că este un proces lipsit de etică.
Sorana Savu a amintit și ea de importanța învățării continue, atât în agenții, cât și în companii, pentru a menține niveluri asemănătoare de competență și de experiență. O relație de business, așa cum este cea dintre o agenție de PR și compania pe care o reprezintă, are nevoie de compatibilitate și de relații de o bună calitate, autentice pentru a da rezultate. Tot Sorana încurajează companiile să comunice, fie că știu, fie că nu știu cum să facă acest lucru. Din experiența acestui proces de trial & error pot învăța cel mai mult.
În final, concluzia lui Alexandru Paius, Senior Partner la Image PR, mi se pare una extrem de potrivită: PR-ul nu se reinventează fundamental. Relațiile publice au acumulat medii noi, tactici noi, paradigme noi, însă principiile de bază funcționează în continuare. Alături de o bună cunoaștere a publicului țintă, acesta poate fi baza unei campanii de succes.
PR Forum 2015 a fost organizat de către Evensys în parteneriat cu Raiffeisen Bank, Orange România, McDonald’s România, cu susținerea Interbelic Victoria și Origo, și a agențiilor partenere DC Communication, GMP PR, Golin, IMAGE PR, Premium Communication și MSLGroup The Practice.